Ipar
Az ipar az anyagi termelés egyik ága, amely kitermeli és feldolgozza a természetben található, emberi szükségletek kielégítésére alkalmassá tehető anyagi javakat, feldolgozza a mezőgazdasági termékeket.
Az iparföldrajz feladata az ipari termelőerők területi elhelyezkedésének, az ipar fejlődési dinamikájának, szerkezeti változásának, valamint az ipar és a földrajzi környezet kapcsolatának vizsgálata.
Az ipar felosztása
- Az előállított termék rendeltetése alapján: kitermelőipar (bányászat) és feldolgozóipar (többi iparág).
- Üzemforma szerint: háziipar, kézműipar, gyáripar.
- Ágazatok szerint:
- nehézipar (bányászat, villamosenergia-ipar, kohászat, gépipar, vegyipar, építőanyag-ipar).
- könnyűipar (fa-, papír-, cellulózipar, textilipar, ruházati ipar, bőr-, szőrme-, cipőipar, nyomdaipar, kézműipar).
- élelmiszeripar (húsipar, tejipar, tartósítóipar, malomipar, sütőipar, cukor- és édesipar, növényolajipar, szesz-, bor-, és söripar, ásványvíz és üdítőital gyártás, dohányipar).
Az ipar földrajzi elhelyezkedésére ható tényezők (telepítő tényezők)
1. természeti tényezők
- ásványkincsek:
- energiahordozók (szén, kőolaj, földgáz, hasadó anyagok),
- ércek (a kohászat számára hasznosítható fém tartalmú ásványok és kőzetek),
- vegyipari alapanyagok (kősó, kálisó, kén és foszfor tartalmú ásványok stb.),
- építőanyagok (márvány, kavics, homok, bazalt, mészkő, dolomit),
- egyéb ásványkincsek (azbeszt, kaolin, bentonit, perlit, kvarcit stb.). - víz: nyersanyagként vagy segédanyagként használja az ipar.
- éghajlat: például a hőmérsékleti szélsőségek igénybe veszik a műszaki berendezéseket, az uralkodó szélirány is fontos lehet a nagy szennyezőanyag-kibocsátású üzemek elhelyezésénél, korábban a textilipari üzemek telepítésében fontos szerepe volt a levegő páratartalmának stb.
- egyéb tényezők: például a domborzati adottságok, az alapkőzet, a talaj minősége is befolyásolhatja a telephely kiválasztását.
2. társadalmi-gazdasági tényezők
- munkaerő: a szabad munkaerő vonzó hatással lehet bizonyos munkaerő-igényes iparágakra, pl: textilipar, ruházati ipar.
- fogyasztópiac: azokra az iparágakra gyakorol vonzó hatást, amelyek mindennapi szükségletet elégítenek ki (pl: sütőipar, tejipar, egyes húsipari ágazatok) vagy az általuk előállított késztermék súlyához viszonyítva kis tömegű nyersanyagra van szükségük (pl: söripar, üdítőital gyártás).
- ipari nyersanyagok: elsősorban az élelmiszeripari nyersanyagok (pl: cukorrépa, gyümölcsök, zöldségek) gyakorolnak vonzó hatást élelmiszeripari ágazatokra (pl: cukorgyártás, konzervipar).
- szállítás: a jó közlekedésföldrajzi helyzetű területek a szállításigényes iparágakra gyakorolnak vonzó hatást (pl: a nagy és sokféle nyersanyagigényű ágazatok).
- kooperáció: a vertikálisan egymásra épülő iparágak egymásra vonzó hatással vannak (pl: szénbányászat › kohászat › gépgyártás, kőolajbányászat › kőolajfinomítás › petrolkémiai ipar).
- infrastruktúra: a gazdaságnak azok a strukturális létesítményei, amelyek az eladók és a vevők között a javak és a szolgáltatások áramlását biztosítják. Megkülönböztetünk gazdasági infrastruktúrát (villany-, gáz- és vízvezetékek, csatorna, szemétlerakók, telefonhálózat, utak, vasutak, kikötők, hajózható vízi utak, repülőterek) és szociális infrastruktúrát (oktatási, egészségügyi, művelődési, kommunális létesítmények). A fejlett infrastruktúra vonzza az ipart, sokszor komoly beruházással fejlett infrastruktúrájú régiót (ún. ipari parkot) alakítanak ki, ami főleg a kevéssé anyag- és energiaigényes iparágakat vonzza.
- tőke .
- stratégiai szempontok.
Forrás:
Sárfalvi - Tóth: Földrajz I. 302-327. o.
Bernek - Sárfalvi: Általános társadalomföldrajz 143-174. o.